Foto: Anders Kämpe

Dubbel kompetens

Vill du jobba inom sjöfarten men vet inte riktigt vad du vill bli? Utbildningen på Sjöfartsgymnasiet på Lindholmen i Göteborg ger eleverna dubbel behörighet, som både motorman och matros. Ungdomarna får en stor bredd i sina kunskaper och får lättare att välja sina framtida vägar.


– Utbildningen är mycket praktisk, säger Jan Coxner.

– Våra elever uppskattar att de får den här dubbla kompetensen, säger Jan Coxner, lärare i sjöfartsämnen. Tids nog kan de specialisera sig när de får lite mer kunskaper om vad livet till sjöss verkligen innebär.
Utbildningen på Sjöfartsprogrammet är treårig, precis som övriga gymnasieutbildningar. Redan mycket tidigt under det första årets första termin får eleverna känna på sjölivet. Efter säkerhetsutbildning och en introduktion i fartygskännedom, är det dags att gå ombord på skolans övningsfartyg Origo.
– Utbildningen är mycket praktisk, säger Jan Coxner. Eleverna genomgår oerhört många realistiska övningar och tillbringar två dagar i veckan på övningsfartyget.

Tidig praktik
Redan under vårterminen får eleverna fyra veckors praktik på en stor båt som trafikerar kontinenten. Fartygen ingår vanligtvis i Stena Lines eller DFDS Tor Lines flottor. Praktiken omfattar två veckor på däck och två veckor i maskin.
– I och med att eleverna tidigt provar det verkliga livet till sjöss, får de inblick i hur framtiden kan te sig och har möjlighet att fundera om sjölivet verkligen passar dem, säger Jan Coxner. För en del är det en alltför stor omställning att vara borta hemifrån och inte alltid ha tillgång till internet.
Av en årskulls 36 elever brukar 30-32 fullfölja sina studier. De övriga har vanligtvis hoppat av studierna i ett tidigt skede och fått möjlighet att snabbt byta program.
Under det andra året ökar svårighetsgraden. Studierna är fortfarande praktiskt inriktade med mycket tid på Origo och rökdykning, helikopterövningar, vinschning av livbåtar liksom omfattande träning i skolans maskinsimulator. På våren väntar sex veckors praktik på en annan båttyp än i ettan.
Hela hösten under årskurs tre får eleverna tillbringa på fartyg.
–  Praktiken kan äga rum på alla fartygstyper i handelsflottan, från isbrytare till tankbåtar, Wallenius bilfartyg eller containerbåtar i oceanfart, säger Jan Coxner.

Varför ska man bli sjöman?
– De som går vidare och blir sjökapten eller sjöingenjör får en fantastisk arbetsmarknad, säger Jan Coxner. Vår utbildning är både yrkesinriktad och förbereder för arbetslivet men ger även behörighet för intag på sjöfartshögskolorna på Chalmers och i Kalmar. Våra elever har platsgaranti på högskolorna. Sjöingenjörer behövs både på fartyg men även på land där de lockas till kraftverksindustrin. Vill man gå iland, finns massor med jobb i hamnar, försäkringsbolag, kustbevakning, Sjöfartsverket och klassificeringssällskap.


Åsa Zackrisson,
elev med maskinintresse:

– Jag kommer från en liten by nära Ullared och hade inte själv kontakt med båtar när jag var liten men pappa jobbade som jungman. Mitt intresse för sjömanslivet vaknade långsamt, jag är lockad av livsstilen och jag gillar att man jobbar stenhårt under en period för att sedan vara ledig lika länge.
– Det var nervöst i början när jag gjorde min praktik på Stena Scandinavica som trafikerar Göteborg- Kiel. Visst blir man trött och visst finns det tunga arbetsmoment, men inget som man inte klarar av. Som det känns just nu vill jag bli sjöingenjör, men jag får se längre fram. Jag gillar att pyssla med grejer, veta hur saker fungerar.


Johannes Larsson,
med sjön i blodet:

– Jag kommer från öarna i södra skärgården. Jag har fiskare i släkten, farfar var fiskare och hade fiskaffär i Olskroken. Jag är uppfödd med småbåtar och fiskebåtar.
– Jag tycker om sjön, det var därför jag valde att gå den här utbildningen. Det var jättekul på den praktiska utbildningen – jag hamnade på Stena Freighter. Jag blev riktigt bra bemött, lärde mig massor och lärde känna bra människor.
– På sikt vill jag gärna gå Maersks befälsutbildning som ger dubbel kompetens, både sjöbefäl och sjöingenjör. Det kan vara bra papper att ha om man någon gång i framtiden vill gå i land.



Från bilagan Svensk Sjöfart
Producerat av Tabloid Nordic AB
Utgivningsdatum: 2009-09-18