Hem Ledare Innovation/Miljö Utbildning Rättigheter Hallå där.. Gästartiklar Arkiv
 

Febril aktivitet med tre bilfartyg som lossar och lastar samtidigt.

Wallhamn är på gång

Med nyrenoverade kajer och färska storkunder spirar optimismen i Wallhamn, Sveriges tredje största bilhamn.
– Det känns som att vi har medgång, säger vd Torbjörn Wedebrand.



Vd Torbjörn Wedebrand ser ljust på Wallhamns framtid.

Aktiviteten är febril. Längs den 700 meter långa kajen i Wallhamn på Tjörn ligger tre stora lastfartyg på rad. Alla från olika rederier och på olika rutter.
Via rederierna som varje vecka anlöper Wallhamn, transporteras stora godsmängder mellan en mängd hamnar i samtliga världsdelar. Hamnen är helt inriktad på rullande gods, och då företrädesvis fordon.
– Hamnen fungerar perfekt för den här typen av trafik, säger vd Torbjörn Wedebrand.
Wallhamn har valt en tydlig inriktning, vilket gör att kostnadsnivån blir mycket attraktiv för kunden.

Nöjda kunder
Jämfört med övriga storstadshamnar, med diversifierade arbeten och höga markhyror, är Wallhamns prisbild i många fall väsentligt lägre. Samtidigt är Wallhamns leveranssäkerhet den högsta tänkbara och genom nöjda kunder sprids ryktet vidare som ringar på vatten.
– Det finns ingen bättre marknadsföring än en bra prestation. När kunderna sedan berättar vidare om ens prestation blir effekten fruktansvärt stark, säger Torbjörn Wedebrand.
På Wallhamns inhägnade område står tusentals bilar av olika märken uppradade. Detta är Sveriges tredje största bilhamn.
Koreanska Kia och Hyundai skeppar alla leveranser till både den nordiska och ryska marknaden hit.  Men bland de 225 000 bilar som årligen passerar hamnen finns även fordon från Volvo, Fiat, Alfa Romeo, Ford och Saab.

Framtidstro
Verksamheten i Wallhamn slutar inte på kajen. En viktig näringsgren är att färdigställa utländska bilar för leverans till svenska kunder. Varje år PDI-utrustas här drygt 20 000 bilar, men kapaciteten är mångdubbelt större.
– Den tredje näringsgrenen heter Bilbyggarna och är specialiserad på att bygga om transportbilar till specialanpassade servicefordon för hantverkare och tekniker, säger Torbjörn Wedebrand.
Wallhamn är i dag helägt av italienska Grimaldi, och tack vare ägarens styrka har hamnen genomgått stora förändringar. Senaste året har kajerna renoverats från grunden, vilket gjort det möjligt för Wallhamn att helt nyligen för första gången kunna ta emot RoRo-fartyg på hela 233 meter.
Vid sidan om att få fler bilmärken att välja Wallhamn, är nästa steg att bygga ut farled och svängbassäng, för att öka kapaciteten ytterligare.
– Framtiden känns väldigt spännande, säger Torbjörn Wedebrand.



Bilbyggarna är specialiserade på att bygga om transportbilar till servicefordon för hantverkare och tekniker.

www.wallhamn.com



Annonsörer
Click!Click!Click!Click!Click!