Hem Ledare Innovation/Miljö Utbildning Rättigheter Hallå där.. Gästartiklar Arkiv
 

Kapten Kristo Laptalo dömdes till 16 års fängelse men frikändes i högre rätt.

Oskyldiga befäl ställs inför rätta

– Det finns risker förenade med yrkesvalet, risker som måste motarbetas på internationell nivå. I dag hålls befäl ansvariga för allt som händer ombord, även i situationer där de uppenbarligen inte har en chans att kunna ta ansvar, säger Christer Lindvall och berättar om ett par exempel:

I Grekland fängslades den kroatiske befälhavaren Kristo Laptalo efter att polisen hittade 54 kg kokain i en bananlåda. Till saken hör dock att fartyget var lastat med 187.000(!) bananlådor och kaptenen var helt ovetande om knarklasten. Han dömdes i lägre instans till 16 års fängelse och 200.000 euro i böter. Han frikändes i högre rätt men har fått sin karriär förstörd och får än i denna dag inte återvända till Grekland. För överstyrman gick det ännu sämre: även han frikändes men led så hårt av den hårda och långvariga psykiska pressen, att han senare avled.
Ett annat exempel är oljefartyget Prestige som år 2002 sökte men vägrades nödhamn och som tvingades ut till sjöss för att inte orsaka skador på kusten. Ute på havet bröts fartyget mitt itu, olja läckte ut och den grekiske befälhavaren fick tillbringa två år i Spanien i väntan på rättegång. I dag befinner han sig i Grekland, har anmälningsplikt och väntar fortfarande på rättegång.
International Maritime Organization arbetar för att skapa bättre skydd för befälhavarna, man kräver snabbare genomförande av rättegångar och rätt till juridisk hjälp. I exempelvis USA förekommer det att hela besättningar kvarhålls under lång tid och utan hjälp.
– Jag vill verkligen vara tydlig: om en befälhavare begår ett uppsåtligt brott ska han eller hon naturligtvis dömas, säger Christer Lindvall. Men det är inte rimligt att även små misstag kan ge fängelsestraff, däremot är det självklart ok med skadeståndsansvar. Ett annat problem är att redare praktiskt taget aldrig åker dit, trots att de ibland försöker pressa fartygsbefälen att tänja på regelverk.


Annonsörer
Click!Click!Click!Click!Click!